Auto Europe

  • NEDERLAND
  • Neem contact op met onze huurspecialisten

    HUURAUTO INLEVEREN

    Een gids over het inleveren van uw huurauto
    Autohuur Wereldwijd
    Alamo Rental Car
    Avis Car Rental
    Budget Rental Car
    Dollar Car Rental
    Europcar
    Hertz
    National Car Rental
    Sixt Rent a Car
    Autohuur Wereldwijd

    Gids voor het inleveren van uw huurauto

    Wilt u een auto huren, dan zijn er veel zaken waar u rekening mee moet houden, zoals het huurtarief, de dekking van de huurauto, optionele extra's die u wilt toevoegen en welke huurautocategorie voor uw reis de juiste is. U zult zich ook moeten verdiepen in de precieze ophaallocatie (moet u er met een shuttlebusje heen?) en net zo belangrijk is, waar u de auto na afloop van de huurperiode in moet leveren.

    Als u haast heeft om uw vlucht naar huis te kunnen halen, kan het inleveren van de auto stressig zijn wanneer u niet goed bent voorbereid - dus daarom hebben wij deze gids voor u samengesteld. Wij hopen dat u door het lezen de inleverprocedure zo soepel en snel mogelijk zult kunnen afwikkelen, aangezien een grondige voorbereiding het geheim daarachter is.


    Wat te doen alvorens u de huurauto inlevert

    Plan uw route

    Plan uw route grondig, met voldoende buffertijd voor het geval er onderweg iets gebeurt waardoor u vertraging oploopt, zoals filevorming (let op spitsuren), pech onderweg, slecht weer enzovoorts. Verhuurbedrijven berekenen vaak extra kosten als de auto te laat wordt ingeleverd, dus kijk goed hoe laat u de auto moet inleveren.

    Online routeplanners zoals Google Maps kunnen weliswaar een indicatie geven over de reistijd, maar wees erop bedacht dat werkzaamheden aan de weg, of file door een ongeluk niet altijd op tijd meegenomen worden in de aangegeven reistijd. Wanneer u twijfelt hoe u het beste het inleverpunt kunt bereiken, kunt u natuurlijk altijd het verhuurbedrijf opbellen. Het telefoonnummer staat op uw voucher vermeld, en zij zullen u graag helpen. Nog beter is, dit punt al aan te spreken op het moment dat u de huurauto ophaalt. Meestal hebben inleverlocaties op vliegvelden en treinstations een eigen sectie toegewezen gekregen, dus kijk uit naar borden waar dit op staat (bijv. "Return Rental Cars").

    Vind een benzinestation in de buurt waar u kunt voltanken kort voordat u de auto inlevert

    Het is waarschijnlijk een goed idee niet alleen alvast naar de weg naar de inleverlocatie te vragen als u de huurauto ophaalt, maar ook naar een benzinepomp in de buurt daarvan. Zo kunt u uw route naar de inleverlocatie nog relaxter plannen. De meeste verhuurbedrijven voeren een "vol-vol" brandstofbeleid, hetgeen betekent dat u de auto met een volle tank ophaalt, en deze ook weer met een volle tank moet inleveren. Ook hier is het goed het verhuurbedrijf bij het ophalen alvast te vragen waar u het beste de laatste keer voor het inleveren nog kunt tanken.

    Wanneer u tankt, vraag dan om het bonnetje voor het geval u bij het inleveren moet aantonen dat u kort daarvoor nog volgetankt heeft. Er zijn ook verhuurbedrijven die een andere tankregeling hanteren, bijvoorbeeld "vol-leeg". In dat geval betaalt u van tevoren een tankinhoud zodat u zich geen zorgen hoeft te maken of de tank vol is bij het inleveren. Wilt u weten welke tankregeling geldt voor uw huurauto, lees dan de Algemene voorwaarden op uw autohuurvoucher, die u van ons per e-mail toegstuurd heeft gekregen.

    Let erop dat u de auto schoon en netjes inlevert

    Nog iets waar u goed op moet letten is dat u de auto schoon en netjes weer inlevert. Dat kan onderdeel zijn van dat wat het verhuurbedrijf moet aftekenen als u het voertuig afgeeft. Hoewel verhuurders niet verwachten dat hun wagens brandschoon worden ingeleverd, voorkomt u discussies over een mogelijke schoonmaaktoeslag wanneer u de auto netjes weer terugbrengt.

    Over het algemeen houden verhuurbedrijven rekening met weersomstandigheden, duur van de huurperiode en de locatie waar u onderweg bent. Als u bijvoorbeeld op een strandbestemming heeft geboekt, en er na de huur een klein beetje zand in de auto op de voetenmatten ligt, dan wordt dat meestal getolereerd. Echter, als de auto smerig wordt ingeleverd, zult u geconfronteerd worden met een schoonmaaktoeslag, aangezien de volgende huurder de auto weer schoon wil meenemen. Dus is het een idee om het zekere voor het onzekere te nemen en kruimels weg te stofzuigen, een doekje over de ramen en het dashboard te halen, en de auto een snelle wasbeurt te geven. Wij wijzen erop dat alle huurauto's inmiddels niet-roker auto's zijn, dus als u toch in de auto rookt, zult u zeer waarschijnlijk een schoonmaaktoeslag moeten betalen.

    Neem foto's

    Vergeet niet zo veel mogelijk foto's te maken van de auto, mochten er achteraf krassen of beschadigingen aan het licht komen waar u geen schuld aan heeft. De meeste mensen hebben tegenwoordig een mobiele telefoon met een prima camera bij zich, dus foto's maken om potentieel bewijsmateriaal te verzamelen wat u in geval van een geschil kunt gebruiken, is eenvoudig. Foto's van de carrosserie, de binenkant, de kilometerteller en de tankstand kunnen zeer bruikbaar zijn als u de auto inlevert buiten kantoortijd en er niemand is om het voertuig in ontvangst te nemen. Zo heeft u iets in de hand, mocht het verhuurbedrijf u een beschadiging in rekening stellen waar u niet verantwoordelijk voor was. Deze tip om foto's te maken geldt natuurlijk zowel voor het ophaalproces van de huurauto als bij het inleveren.

    Laat geen spullen in de auto liggen

    Het is niet alleen raadzaam de auto schoon en netjes af te leveren. Minstens zo belangrijk is het, geen waardevolle spullen in de auto te vergeten als u deze inlevert. Op tijd op het vliegveld aankomen kan soms voor stress zorgen, en als u dan ook nog een huurauto moet inleveren en eventueel moet wachten tot een medewerker tijd heeft, het voertuig in ontvangst te nemen, kan dat voor nog meer stress zorgen. Neem in elk geval een moment de tijd onder de stoelen en in het handschoenenvakje te kijken of u niets heeft laten liggen. En kijk ook voor de zekerheid in de achterbak, om zeker te zijn dat ook daar geen eigendom is achtergebleven. Vergeet ook niet alle documenten die u heeft ondertekend aan het begin van de huurperiode bij het ophalen van de auto weer mee te nemen.


    De inleverprocedure

    Controle van de auto door een medewerker van het verhuurbedrijf

    Bij het inleveren van de auto komt er meer kijken dan de autosleutels afgeven. Een medewerker van het verhuurbedrijf zal de auto willen controleren op mogelijke schade die tijdens de huurperiode is ontstaan, zoals deukjes, krassen, een barstje in de voorruit, schade aan de velgen enzovoorts. Als er een nieuwe beschadiging wordt ontdekt waarover u van mening bent dat u daar niets mee te maken had, is het het beste de verhuurder te vragen of deze het originele schaderapport nog eens kan bekijken, en na kan gaan of deze schade niet toch reeds gedocumenteerd was. Natuurlijk is het dan goed als u foto's heeft die bewijzen dat deze schade al bij het ophalen van de auto aanwezig was. Aan de andere kant is het natuurlijk niet meer dan fair dat de verhuurder een bedrag van de borgsom aftrekt om schade te repareren, als vaststaat dat u deze schade heeft veroorzaakt.

    Is de auto eenmaal gecontroleerd, dan krijgt u een formulier mee waarop het einde van uw autohuur wordt bevestigd, door het verhuurbedrijf ook wel "check in" formulier genoemd. En is de verhuurder tevreden en is alles in orde, dan wordt de borgsom weer vrijgegeven, hoewel dit ook eventjes kan duren afhankelijk van uw creditcardmaatschappij.

    Contactloos inleveren – dropbox optie voor de autosleutel

    Als u inleveren buiten kantoortijden heeft aangevraagd, zult u de brievenkast of een soortgelijke box moeten vinden waar u de autosleutel in kunt deponeren. Als u deze niet kunt vinden, kijkt u het beste wat er hierover op de deur van het kantoortje staat, of er een telefoonnummer aangegeven is waar u zich kunt melden.


    Veelgestelde vragen over het inleveren van een huurauto

    Neem contact op met Auto Europe als u hulp nodig heeft bij uw autohuurHieronder hebben wij enkele der meestgestelde vragen voor u op een rijtje gezet over zaken die met de inleverprocedure van een huurauto te maken hebben. Als u niettemin nog vragen over dit onderwerp heeft, of er andere dingen niet duidelijk zijn, aarzel dan alstublieft niet contact met ons op te nemen. Onze deskundige medewerkers helpen u graag verder, telefonisch of per e-mail. En neem ook eens een kijkje op onze handige pagina boordevol reistips, waar wij talrijke thema's die met autohuur te maken hebben nader belichten, zoals bijvoorbeeld dekking bij autohuur, eventuele leeftijdsbeperkingen die gelden als u een auto wilt huren, hoe u een boeking kunt wijzigen en nog veel meer.


    Wat gebeurt er als ik de auto later inlever dan is afgesproken?

    In dergelijke situaties kunnen wij jammer genoeg niet veel voor u betekenen. Als bemiddelaar tussen het verhuurbedrijf en u als klant kunnen wij de beslissing van het verhuurbedrijf, u een toeslag voor het te laten inleveren in rekening te stellen, helaas niet beïnvloeden. Zodra u weet dat u de auto te laat zult inleveren, is het zaak, het verhuurbedrijf zo snel mogelijk daarvan op de hoogte te brengen. Als u dat heeft gedaan zijn er twee mogelijkheden: de auto is niet meteen na uw huurperiode verhuurd aan een volgende klant. Het verhuurbedrijf is daarom misschien coulant en berekent geen toeslag (afhankelijk van welk beleid gevoerd wordt). Of, een volgende klant wacht op uw auto. Dan zult u hoogstwaarschijnlijk een toeslag moeten betalen voor het te laat inleveren.

     

    Wat moet ik doen als ik weet dat ik de huurauto te laat ga inleveren?

    Juist is hoe dan ook, het verhuurbedrijf hierover zo snel mogelijk in te lichten. Wat er daarna gebeurt, hangt af van het beleid wat ze in dergelijke situaties voeren, en of er een volgende klant op de auto wacht. Verder hangt het af van het tijdstip waarop u de auto inlevert. Gaat het om een half uur of een paar uur, is het nog tijdens kantoortijd of erna, enzovoorts. Al deze factoren zijn voor een mogelijke toeslag relevant. Bij Auto Europe adviseren wij onze klanten in elk geval, het inlevertijdstip zo laat als mogelijk vast te leggen, zodat dergelijke scenario's vermeden kunnen worden.

     

    Als ik de huurauto vroeger inlever dan afgesproken, krijg ik dit dan vergoed?

    Zoals in onze Algemene voorwaarden vermeld staat worden onverbruikte huurdagen niet vergoed. Mogelijke uitzondering is als u vanwege medische redenen de huurauto vroeger inlevert. Als dat het geval is, zult u dat met een medisch rapport van een ziekenhuis of een arts waar u in behandeling bent, moeten beleggen. Vervolgens komt uw dossier bij de klantenservice, en die zullen voor u met het verhuurbedrijf contact opnemen. Of er dan een vergoeding plaatsvindt hangt af van de beslissing van de verhuurder. U zult geduld moeten hebben, aangezien dergelijke gevallen vaak enige tijd in beslag nemen.

     

    Wat te doen als de balie van het verhuurbedrijf gesloten is wanneer ik de huurauto inlever?

    Wanneer u een late vlucht heeft, is de kans groot dat de balie van het verhuurbedrijf gesloten is wanneer u de auto wilt inleveren. Meestal is dat geen probleem, niettemin is het goed van tevoren te checken of het gekozen verhuurbedrijf de mogelijkheid van een "dropbox" aanbiedt. Wanneer u een auto reserveert neemt u het beste contact op met onze reserveringsafdeling, telefonisch of per mail, zodat wij voor u kunnen nagaan of het verhuurbedrijf van uw keuze deze optie aanbiedt. Wanneer u de auto ophaalt zult u specifieke informatie krijgen over het parkeerterrein waar u de auto moet inleveren, en waar de box is waar u de sleutel kunt deponeren.

    Als de balie gesloten is terwijl deze open zou moeten zijn, kunt u met Auto Europe contact opnemen. Wij helpen u dan graag.

     

    Kan iemand anders de huurauto inleveren?

    Een extra bestuurder die in het contract vermeld staat kan de huurauto probleemloos inleveren, ook als de hoofdbestuurder er niet persoonlijk bij aanwezig is. Dit is overigens niet mogelijk bij het ophalen! Dan moet de hoofdbestuurder aanwezig zijn, aangezien de borgsom op zijn/haar creditcard geblokkeerd zal worden. Na afloop van het huurcontract is het echter ook mogelijk de auto te laten inleveren door een extra bestuurder die in het contract genoemd staat.