Er is niets ergers dan na een vermoeiende en soms erg stressvolle reis te arriveren om uw huurauto op te halen en vervolgens te horen te krijgen dat het 'niet meer beschikbaar' is! Dit gebeurt soms bij een verlate aankomst, omdat de verhuurder het voertuig voor slechts een bepaalde tijd kan vasthouden alvorens het aan een andere klant te verhuren.
Autoverhuurbedrijven zijn afhankelijk van een constante stroom van auto's om hun winst te maximaliseren en opstoppingen bij het ophaalstation te vermijden. Maar omdat reizigers regelmatig buiten hun schuld om (bijvoorbeeld vanwege het coronavirus, stakingen, defecte vliegtuigen, slecht weer, etc.) vertraging oplopen, wordt het verhuurbedrijf geconfronteerd met de lastige keuze het voertuig vrij te geven voordat de klant arriveert.
Wanneer iemand niet op het afgesproken ophaaltijdstip komt opdagen, kan het verhuurbedrijf ervan uitgaan dat de klant niet meer komt en zal de klant na een bepaalde respijtperiode worden aangemerkt als een 'no show'. Dit houdt in dat de boeking wordt geannuleerd zonder terugbetaling, en het voertuig kan zelfs aan iemand anders worden verhuurd.
Vanwege bepaalde logistieke redenen en de algemene voorwaarden die zijn vastgesteld door veel verhuurbedrijven, zal in zulke situaties zelden worden uitgegaan tot terugbetaling, want wanneer het verhuurbedrijf de auto aan een andere klant verhuurt, is bijvoorbeeld de huurperiode vaak korter of de gekozen verzekering minder uitgebreid.
Kort samengevat is de kans aanwezig dat uw voertuig niet langer meer beschikbaar is wanneer u later dan de afgesproken tijd bij het ophaalpunt arriveert. U vraagt zich nu vast af wanneer te laat ook echt te laat is en wat u moet doen wanneer u weet dat u later zult zijn of uw vlucht is vertraagd.
In de meeste gevallen kunt uw voertuig tot twee uur na het afgesproken ophaaltijdstip zoals vermeld op uw voucher ophalen. Echter verschilt het per verhuurder hoe lang ze wachten en dit kan soms zelfs maar dertig minuten zijn. Om die reden raden wij u sterk aan zowel ons als de verhuurder zo snel mogelijk op de hoogte stellen zodra u verwacht later dan het afgesproken ophaaltijdstip te arriveren. Indien u dit niet doet, merkt de verhuurder uw reservering aan als 'no show' en wordt de huurauto mogelijk aan iemand anders verhuurd.
Alle belangrijke informatie met betrekking tot de ophaaltijd en gerelateerde onvoorziene omstandigheden kunt u vinden op onze website door te klikken op "Prijsdetails" na het selecteren van de gewenste autocategorie en verhuurder en het kiezen van een voertuig. U kunt deze informatie ook vinden in onze Algemene Voorwaarden en nogmaals in uw voucher na het plaatsen van uw boeking. Bij vragen of twijfels kunt u altijd telefonisch contact opnemen met onze huurspecialisten via +31 85 001 2614. Zij staan klaar om u helpen en hopelijk te zorgen voor wat meer rust in uw hoofd.
Mocht er onverwachts iets gebeuren en u weet dat u te laat zult komen bij het door u gekozen ophaalpunt, moet u als allereerste Auto Europe hierover op de hoogte stellen. Nadat u dat heeft gedaan, is het belangrijk om ook contact op te nemen met het plaatselijke verhuurbedrijf zelf om uw boekingsnummer en verlate ophaaltijd door te geven. Het boekingsnummer van de verhuurder kunt u in de rechter bovenhoek op de eerste pagina van uw voucher vinden welke u van ons heeft ontvangen na het plaatsen van de reservering. Laat het verhuurbedrijf weten dat u later zult zijn voor het ophalen van het voertuig en geef ook, indien deze is gewijzigd, uw nieuwe vluchtnummer door zodat ze uw gegevens bij kunnen werken in het systeem. Door contact op te nemen met het verhuurbedrijf om ze te laten weten dat u later zult komen, kunnen ze het voertuig voor u vasthouden, maar dit is echter nooit gegarandeerd.
De contactgegevens van de door u gekozen verhuurder kunt u altijd terugvinden op uw autohuur voucher of u kunt er bij een van onze reserveringsmedewerkers naar vragen wanneer u telefonisch laat weten later te zullen zijn.
Weet u echter al ruim van tevoren dat u het afgesproken ophaaltijdstip niet gaat redden, is het wellicht beter om uw autohuur te wijzigen naar uw nieuwe reisplannen. Dit kan online of telefonisch en is altijd kosteloos tot 48 uur voor het ophaaltijdstip.
Net als bij eventuele andere onverwachte gebeurtenissen moet u zo snel mogelijk telefonisch contact opnemen met Auto Europe via +31 85 001 2614 om ons op de hoogte te stellen. Indien het vluchtnummer anders is dan het vluchtnummer dat u al had doorgegeven voor uw boeking, geef dan ook het nieuwe vluchtnummer door zodat we de gegevens kunnen bijwerken. Nadat u contact met ons heeft opgenomen, moet u contact opnemen met het verhuurbedrijf zelf en het bevestigingsnummer (te vinden in de rechter bovenhoek op de eerste pagina van uw autohuur voucher) evenals de verlate ophaaltijd doorgeven.
In het uitzonderlijke geval dat de balie of het kantoor is gesloten wanneer u arriveert bij het ophaalpunt, neem direct telefonisch contact met ons op zodat we kunnen helpen bij het vinden van een oplossing. Als u niet kunt wachten tot iemand het kantoor komt openen, kunnen we u eventueel een huurauto bij een andere verhuurder aanbieden of regelen dat u een voertuig op een andere locatie bij dezelfde verhuurder kunt ophalen.
Indien u te laat arriveert om de auto op te halen en de balie of het kantoor van het verhuurbedrijf is al gesloten, kunt u proberen de volgende ochtend terug naar het kantoor te gaan om te zien of het mogelijk is de huurperiode een dag later te beginnen. Dit is echter afhankelijk van het beleid dat het plaatselijke verhuurbedrijf hanteert en het is bovendien zeer onwaarschijnlijk dat u het geld voor de niet gebruikte dagen vergoed krijgt. Zou het verhuurbedrijf volgens uw voucher nog open moeten zijn, neem dan meteen contact met ons op zodat we het uit kunnen zoeken.
Ja, het is mogelijk een huurauto op te halen wanneer de balie of het kantoor van de verhuurder is gesloten. Indien u al op voorhand weet dat het autoverhuurkantoor is gesloten wanneer u aankomt, kunnen we regelen dat u de huurauto buiten de openingstijdens op kunt halen, mits u dit van tevoren aan ons doorgeeft. Dit kunt u het beste al tijdens maken van de online of telefonische boeking doen. Let wel: of dit verzoek wordt bevestigd, is afhankelijk van de goedkeuring van het plaatselijke verhuurbedrijf. Om het ophalen buiten de openingstijden aan te kunnen vragen bij het verhuurbedrijf zal de klant worden gevraagd het bestuurdersprofiel formulier in te vullen, te vinden op de website van Auto Europe onder "Beheer Boeking" in de navigatiebalk. Houd er rekening mee dat hiervoor een extra toeslag kan gelden welke rechtstreeks aan de verhuurder betaald dient te worden.
Ja, ophalen buiten de openingstijden is meestal onderworpen aan een extra toeslag. Deze toeslag varieert per verhuurder en dient rechtstreeks aan het gekozen verhuurbedrijf te worden betaald bij het ophalen van de huurauto.